Sunday, May 31, 2009

'Unipertama V' dalam ingatan

Gambar di atas aku ambil sekitar tahun 1995 dulu di perairan Pulau Kapas, Marang, Terengganu.

Kapal penyelidikan milik UPM ini (sekarang tidak lagi) adalah kapal penyelidikan yang digunakan oleh pelajar-pelajar UPM terutamanya yang mengikuti pengajian Diploma Perikanan, Bacelor Sains Perikanan dan Bacelor Sains (Sains Samudera). Aku berpeluang menaiki kapal penyelidikan ini semasa aku di UPM Terengganu dulu. Pengalaman yang aku terima semasa berada di atas kapal ini tidak mungkin aku lupakan terutamanya semasa aku dan rakan-rakan sekampus menjalankan penyelidikan di Laut China Selatan bermula di Pusat Bekalan Kemaman dan berakhir di jeti Perikanan Chendering, Kuala Terengganu.  Penyelidikan ini dijalankan pada tahun 1995 ketika aku mengambil subjek Kaedah dan Instrumentasi Samudera.

Aku telah menyatakan pengalaman tersebut di http://www.mcsuk.org/jubilee/sea_and_me_memories.php?pageNum_Recordset1=5&totalRows_Recordset1=70 

Berikut ialah spesifikasi kapal tersebut yang aku perolehi dari laman web http://www.researchvessels.org/country/Malaysia/unipertama.htm

Unipertama V Vessel Data


Vessel and Contact Information
Unipertama V (Malaysia)
Call Sign: 
US NODC Code: 
Owner: Universiti Pertanian Malaysia 
Operator: Faculty of Fisheries And Marine Science 
Contact: Prof. Capt. Dr. Mohd Ibrahim Mohamad 
Selangor 43400 Malaysia
Telephone No.: 03 9486101 
Cable address: 
Telefax No.: 9482697 
Email: 
Year built: 78
Main vessel activity
Oceanography Fisheries
Ocean area where vessel operates: Malacca Strait; South China Sea
Main dimensions
Length OA: 50.50m
Breadth: 8.70m
Freeboard to working deck: 0.0m
Max. draft:
Capacities and working spaces
Gross tonnage: 477GRT
Dry cargo holds: 0m3
Fuel: 252m3
Fresh water: 43m3
Wet laboratories (total area): 0m2
Dry laboratories (total area): 0m2
Fresh water generator capacity: 0m3
Free working deck area: 0m2
Space for container laboratory: 0m x 0m
Range, speed and endurance
Range: 14000n. mi.
Cruising speed: 11.3kts.
Max. speed: 0.0kts.
Endurance: 60days
Accommodation
Officers: 7
Other crew: 16
Scientists: 34
Airconditioned: yes
Design Particulars
Hull materials: 
Steel 
Energy sources
Main engine(s): number: 1 make: Diesel model: 
Power (BHP) each main engine: 1400at 750rpm
Diameter and max. rpm propeller: 0.000m 0rpm
Total power auxiliary diesels: 0HP
Electrical systems
AC Voltage: 0 / 445V, total 350kVA, 0phase, 0Hz
AC Voltage: / 0V, total 0kVA, 0phase, 0Hz
DC Voltage: 0V, total 0V
Stabilized system for scientific equipment: 0VAC 0AMP 0Hz
Fixed equipment
Navigation and communication
Nav. equip: Radar Loran SatNav Gyro 
Comms: Fax 
Comm sat: 
GPS: 
Acoustic
Echosounders for scientific research: 0kHz
Sonar: Fish 
Provisions for silent ship operation: 
Oceanographic
Oceanographic winches: number: 1
Steel wire length: 200m, safe working load: 0tons
Conducting cable length: 0m, safe working load: 0tons
Other, specify: length: 0m safe working load: 0tons
Winch for bottom sampling, wire length: 0m, safe working load: 0tons
Gantry
Position: Stern 
Clearance above deck: 0m and outboard extension: 0m
Safe working load at max. reach: 0tons
Crane
Position: 
Clearance above deck: 0m and outboard extension: 0m
Safe working load at max. reach: 0tons
Other winches for instruments or sampling: 
Electronic data processing equipment permanently available on board
Computer: IBM 486

No comments:

Post a Comment